Bas Oussoren (1993) presenteert humoristische situaties die de banaliteit van het alledaagse herinterpreteren. In zijn werk lijkt de toeschouwer altijd te laat te komen; het verhaal is al verteld, de clou is al geweest. Op deze manier ondermijnt Oussoren het verschil tussen feit en fictie en laat de toeschouwer achter in het residu van een fictieve situatie. Hij maakt zijn eigen speelse wereld met een interne logica en gebruikt humor als zijn bouwstenen.
For english see below
Tot op heden is het werk van Oussoren altijd site-specific. Hij zet het medium sculptuur in om de ruimte waarin het staat te veranderen, en zo een situatie volledig naar zijn hand te zetten. Met deze methode zet hij in op de bezoekerservaring, die via speelse tegenstellingen in materiaal en context meegenomen worden in hoe een simpel materiaal of vorm naar een nieuwe werkelijkheid wordt omgezet. Via het medium kunst herinterpreteert Oussoren dingen die zo voor de hand liggen, dat we er niet eens meer naar kijken.
Een cruciaal onderdeel in de praktijk van Oussoren bevindt zich in de conversie van object naar kunst. Het herinterpreteren van dingen die zo voor de hand liggen dat we er niet eens meer naar kijken maar zo mooi zijn dat ze bijna geen transformatie nodig hebben. Voor Playground maakt hij het werk The spectacle.
Bas Oussoren woont en werkt in Utrecht, alwaar hij in 2020 is afgestudeerd aan de Hogeschool van de Kunsten. Hij heeft werk gepresenteerd in onder andere de Westergasfabriek, het HEM en het Centraal Museum in Utrecht.
___________________________
With ‘The Spectacle’ Bas Oussoren has been inspired by the historic architecture of Leiden, which is so familiar that it is hardly noticeable anymore. The gate is a colossus of imitated stone, which at first glance fits into the architecture of the city, but is somewhat out of place when approached. Just added with color and faded pastels, the work forms a playful backdrop for a speculative history.
The title of the work is a reference to ‘La Société du spectacle’ by the French philosopher and filmmaker Guy Debord. In it he describes how we as human beings are becoming increasingly distant from the 'true and tangible' society. That 'true' society was the starting point for Oussoren. He sees his work as a kind of contemporary historiography.
16 mei 2024
16 uur opening She Said - Editie 2024 - Lutherse Kerk
21 juni 2024
Midzomernacht op Rhijnhof met muziek en nieuw werk te zien van Beelden in Leiden-kunstenaars Yair Callender en Rein Verhoef. Te zien t/m 22 september
Altijd te bezoeken op Rhijnhof is werk van Lisa Šebestíková en Lungiswa Gqunta.
4 augustus 2024
finissage BiL2024
She Said