Concepts of Time

De jaarlijkse openlucht beeldententoonstelling op de Hooglandse Kerkgracht in Leiden sloot dit jaar aan bij de viering van het 200-jarig bestaan van het Rijksmuseum van Oudheden in Leiden. Deze 7e editie van Beelden in Leiden stond dan ook in het teken van geschiedenis. Tien beeldhouwers van nu onderzoeken concepten van tijd, hoe deze zich manifesteren in uiteenlopende vormen van beeldtaal, objecten en iconografie. Het resultaat: tien eigentijdse beelden in de historische binnenstad van Leiden.   Van 17 mei tot 5 augustus 2018 stonden de beelden van Juliaan Andeweg, Damian Kapojos, Jonathan van Doornum, Camile Smeets, Nynke Koster, Robbert Pauwels, Daniel van Straalen, Lillian Vlaun, Yair Callender en de winnaar van de Frans de Witprijs 2017, Rein Verhoef op de Hooglandse Kerkgracht in Leiden.   Het programma van 2018 bestond uit de openluchttentoonstelling op de Hooglandse Kerkgracht plus concepttentoonstellingen in de LUMC Galerie en het Rijksmuseum van Oudheden, de Frans de Witlezing, een masterclass door kunstenaar Folkert de Jong, het educatief  project kunstenaar in de klas en een tentoonstelling met klein werk van de deelnemende kunstenaars in de Galerie op Hooglandse Kerkgracht 8. Naar schatting hebben zo'n 40.000 mensen een bezoek gebracht aan de openluchttentoonstelling. Kunstenaar Damian Kapojos ontving op 17 mei uit handen van de voorzitter van de vakjury de Frans de Witprijs en de publieksprijs ging op 5 augustus naar Nynke Koster. 

Beeldhouwers hebben in de afgelopen vijftig jaar hun artistieke grenzen verlegd. Het eind van de 19de en begin 20ste eeuw heeft de beeldhouwkunst zich losgemaakt van zijn traditionele, klassieke betekenis. Beeldhouwkunst kan een installatie zijn of de drie-dimensionale uitvoering van een schilderij. In toenemende mate is beeldhouwkunst conceptueel geworden. Duurzame materialen als brons en steen hebben plaatsgemaakt voor vluchtige kunststofmaterialen zoals epoxy, polyurethaanschuim of styrofoam. Hedendaagse beeldhouwkunst is niet meer gemaakt voor de eeuwigheid maar tijdelijk en vergankelijk. In een tijd dat de beeldhouwer aan zijn werk iedere betekenis kan geven die hij wenst, ontstaat behoefte aan nieuw houvast. In deze zoektocht naar nieuwe betekenis blijkt het verleden voor de deelnemende kunstenaars een bron van inspiratie. Kunstenaars zoeken naar ankerpunten in het verleden om zich mee te verbinden en voor het werk bestaansrecht te vinden. Door verbinding te leggen met het verleden hervinden beeldhouwers hun hedendaagse positie. De 7e editie van Beelden In Leiden toont beelden van tien beeldhouwers die met hun werk wijzen op de relevantie van geschiedenis. De kunstenaars onderzoeken concepten van tijd, hoe deze zich manifesteren in uiteenlopende vormen van beeldtaal, objecten en iconografie. De resultaten hiervan gebruiken zij voor het creëren van nieuwe beelden.

De kunstenaars zijn gekozen vanwege hun getoonde verwantschap met aspecten uit de geschiedenis. Zij onderzoeken verschillende concepten van tijd en putten hiervoor uit film, literatuur of kunst uit voorgaande eeuwen en verweven fragmenten hieruit in eigen voorstellingen. De bereikbaarheid van steeds grotere databanken op internet speelt hierin een belangrijke rol. De fragiele vaak kunststof materialen waarmee hedendaagse beeldhouwers werken, stellen eveneens de vergankelijkheid en de eeuwigheidswaarde van de hedendaagse beeldhouwkunst ter discussie.
Tien jonge, talentvolle beeldhouwers reflecteren met nieuwe beelden op aspecten uit het verleden en geven daarmee richting aan de hedendaagse beeldhouwkunst.

De kunstenaars bij/in het:

Van 17 mei tot en met 5 augustus staan werken van deze kunstenaars op de Rijksmuseum van Oudheden.

Agenda

16 mei 2024
opening Voor Ada - Editie 2024

21 juni 2024
Midzomernacht op Rhijnhof met muziek en kunst van BiL kunstenaars

4 augustus 2024
finissage BiL2024

 

She Said

Volg ons

en blijf op de hoogte