#

Eugenie Boon

foto Tom Brown

Eugenie Boons (1995, Nederland) praktijk omvat schilderijen, installaties en performances. Haar werken verwijzen vaak naar Caribische esthetiek en iconische artefacten en symbolen uit de Curaçaose cultuur. Haar werk draait om haar opvoeding op Curaçao en de historische relatie van de eilanden met Nederland. 

For English see below

Een belangrijk aspect van haar werkmethode is het opzoeken of duiden van dualiteit; bijvoorbeeld in thema's als religie, onderwijs, sociale cohesie en identiteit. Ze zet op speelse wijze verschillende media in, waarin ze door storytelling op een speelse, poëtische maar ook kritische manier sociaal-politieke kwesties, culturele versus institutionele structuren en stagnatie en trauma uit de koloniale geschiedenis bevraagt. Boon beschouwt kunst als een diepgaand instrument om niet alleen haar eigen stem, maar ook die van anderen te versterken. Recent is Boon meer met sculpturen gaan werken ,welke op verschillende momenten geactiveerd werden door performances. 

Voor Playground. Beelden in Leiden 2023 maakt Eugenie Boon het werk Bot’i piskado riba laman ganchu (A Fisher's boat over the ocean).

Eugenie Boon heeft in 2020 haar bachelor aan de HKU afgerond en woont en werkt in Den Haag. In 2020 was ze de winnaar van de HKU Award en haar werk is al veelvuldig gepresenteerd, onder andere in de Kunsthal Rotterdam, tijdens Art Rotterdam en de Biennale in Venetie in 2022. Werk is opgenomen in de KPMG Kunstcollectie, Vrije Universiteit Kunstcollectie, in de collectie van het Schiedams Museum en in private collecties. 

___________________________

Eugenie Boon creates an installation inspired by a childhood memory in Tera Kora, Curaçao. During one of the rainy periods, Boon and her neighbors made boats out of dried coconut fruits to sail on the flowing rainwater past the houses. The foundation of a new tradition had been laid. Parents helped their children waterproof and decorate their makeshift boats. The street became a boat race. The installation celebrates the childlike perspective, in which a stream becomes a sea, a coconut a fishing boat and a child's play brings together a neighbourhood. The metal waves bend past you and the boats, teetering on the metal waves, are frozen in a seemingly fragile equilibrium.

 

Agenda

16 mei 2024
opening Voor Ada - Editie 2024

21 juni 2024
Midzomernacht op Rhijnhof met muziek en kunst van BiL kunstenaars

4 augustus 2024
finissage BiL2024

 

She Said

Volg ons

en blijf op de hoogte