Jubileumwerk Lisa Sebestikova

Beelden in Leiden bestaat in 2021 tien jaar en heeft om dit te markeren Lisa Sebestikova, oud-deelnemer van de editie 2016, opdracht verleend nieuw werk te maken om te presenteren op Begraafplaats Rhijnhof in Leiden. Beelden in Leiden koppelt Sebestikova aan Rhijnhof omdat Rhijnhof als locatie een natuurlijke en veilige ruimte biedt aan ontmoeting tussen mensen met hun gevoelens en ervaringen en kunst én omdat Lisa in haar werk steeds op verrassende wijze de ruimte weet op te eisen. Object en ruimte gaan bij haar steevast op spannende wijze met elkaar in gesprek. Sebestikova  voorziet “met dit nieuwe werk een speelse, experimentele en locatie gerichte werkwijze.”    

 

Afgelopen jaren heeft Beelden in Leiden aan 65 jonge kunstenaars opdrachten verleent en hun werk een podium gegeven in de openbare ruimte tijdens de jaarlijkse tentoonstellingen op de Hooglandse Kerkgracht. In tien jaar zijn zo netwerken gecreëerd en is een band opgebouwd met het (Leidse) publiek. In haar jubileumjaar wil Beelden in Leiden een stap verder gaan door een vervolgopdracht te verlenen aan een van die 65 kunstenaars, Lisa Sebestikova. Criteria voor de keuze waren aantoonbare artistieke ontwikkeling en deelname aan een of meer tentoonstellingen in een professionele kunstinstelling. Beelden in Leiden wil met dit initiatief ook anderen stimuleren om kunstenaars duurzaam te ondersteunen met professioneel gehonoreerde opdrachten voor nieuw werk. 

 

OVER LISA

Lisa Sebestikova (1988) studeerde in 2012 af aan de AKI, (ArtEZ) Academy for Art and Design in Enschede. Voor de editie 2016 van Beelden in Leiden maakte ze het ruim 2,5 meter hoge werk ‘The Blind Volume’. Sinds 2016 was werk van Sebestikova o.a. te zien in Museum Beelden aan Zee in Den Haag en exposeerde ze ook in het buitenland. In 2019 won ze de Charlotte van Pallandt Prijs en het Stokroos Sculptuur Stipendium voor jonge kunstenaars. Tijdens Beelden in Leiden 2021 krijgt haar nieuwste werk een tijdelijk thuis op Rhijnhof in Leiden. Lisa is op dit moment regelmatig op de begraafplaats te vinden op zoek naar de perfecte locatie op het bijna 12 ha. grote Gedenkpark. De komende maanden zal Leids kunstenaar en bestuurslid, Jacqueline Petit, haar vanuit Beelden in Leiden begeleiden tijdens het maakproces.

Lisa Sebestikova zegt er zelf over: “De opdracht om een werk te maken ter gelegenheid van de tentoonstelling Beelden in Leiden zie ik als een kans om een site specific werk te maken in de publieke ruimte. Een werk dat mogelijk aan te raken is, overheen te lopen is of op een andere manier de aandacht van het publiek vraagt. Ik zie het als een mooie uitdaging waarbij ik een duik neem in allerlei eigenschappen en factoren gebonden aan Rhijnhof. Wat mij verder aanspreekt is dat het werk gezien wordt door een zeer breed publiek, ik hoop op een diversiteit aan feedback. Los van waar er rekening mee gehouden moet worden, is er ook veel mogelijk in de openbare ruimte. Ik voorzie met dit nieuwe werk een speelse, experimentele en locatie gerichte werkwijze.”

 

REACTIES

Henriette van der Linden, bestuursvoorzitter Beelden in Leiden: “Werk van Lisa is uitdagend daar zul je in de openbare ruimte dus meer moeite voor moeten doen om het ‘te zien’. Ik vind haar uitgangspunt ook mooi: de wereld om haar heen een draai geven waardoor objecten die vertrouwd waren iets gaan doen dat niet meer vertrouwd is.” 

Nicoline Zemering, directeur van Rhijnhof: “Wat een eer dat het mooie Rhijnhof een tweede locatie wordt tijdens de jubileumeditie van Beelden in Leiden. Ik zie het al helemaal voor me hoe bezoekers -op een begraafplaats nota bene- de ruimtelijke ervaring van een kunstwerk van Lisa zullen ‘ondergaan’. Voor de nabestaanden kan het werk een teken zijn van verbinding tussen de ruimte van de doden en de ruimte van de levenden in het hier en het nu.“

Jacqueline Petit, bestuurslid Beelden in Leiden en kunstenaar: “Het werk van Lisa geeft je als kijker het idee, zelfs als het abstract is, dat je kijkt naar iets dat heel vertrouwd en bekend is. Terwijl het ook je nieuwsgierigheid prikkelt. Waar kijk je nou eigenlijk naar… De kracht van haar werk zit niet alleen in een sterk gebruik van materialen en ideeën, maar vooral ook in het gebruik van de ruimte om haar werk heen. Haar installatie Forming Fluidity in Museum Beelden aan Zee, verweeft zich zelfs zo met de ruimte, dat je denkt dat het er altijd al was en ook altijd zal blijven.”

 

Gelijktijdig is op de Hooglandse Kerkgracht de nieuwste editie van Beelden in Leiden onder de titel Sferen te bezoeken met nieuw werk van Maud van den Beuken, Lungiswa Gqunta, Jason Hendrik Hansma, Vibeke Mascini, Thomas Swinkels en Riet Wijnen. Sferen is samengesteld door Suzanne Wallinga.  

met dank aan Mondriaan fonds, Lucas van Leydenfonds, Begraafplaats Rhijnhof

De kunstenaars bij/in het:

Agenda

16 mei 2024
opening Voor Ada - Editie 2024

21 juni 2024
Midzomernacht op Rhijnhof met muziek en kunst van BiL kunstenaars

4 augustus 2024
finissage BiL2024

 

Voor Ada

Volg ons

en blijf op de hoogte