#

Koos Buster

 

Met zijn gesublimeerde ready mades viert Koos Buster de triviale dingen in het leven. Hij noemt dit zelf een zoektocht naar een ‘perfecte lulligheid’. Schetsen vormen de basis van zijn werk. De rommeligheid en onschuld kenmerkend voor een snelle schets, laat hij terugkeren in het eindproduct. In zijn werk vervaagt daardoor de grens tussen kunst en niet-kunst. 

Hij koos voor keramiek omdat hij met dit materiaal zijn tekeningen driedimensionaal en tastbaar kon maken. Voor zijn eindexamen maakte hij onder meer honderden ingedeukte sigarettenpeuken van keramiek. Ze waren onderdeel van zijn Koos Buster Museum. Hij voerde ze op als relikwieën van de laatste generatie die waarschijnlijk nog rookt en presenteerde ze in de rokersruimte van zijn museum. Ook toonde hij een moderne versie van een schip uit de oude VOC-tijd, een schoonmaakkar van keramiek en in de hoeken van zijn museum installeerde hij een beveiligingscamera van keramiek die bezoekers nauwlettend in de gaten hield.

Koos Buster wil graag ‘spelen’ met iets dat hij eigenlijk niet leuk vindt. Zoals de omgevallen scooter die hij voor Beelden in Leiden maakt. Hij wil de scooter op zijn kant laten vallen, alsof hij net is omgewaaid of omgestoten. Het idee hiervoor ontstond toen hij op een winderige dag een reeks scooters omgewaaid zag liggen. Een mooi beeld vond hij dat. “De luxe lulligheid van een omgevallen scooter.”

Opleiding:
2018: Gerrit Rietveld Academie, Amsterdam. Afstudeerrichting: keramiek

Programma 2019

4 augustus - Afsluiting tentoonstelling 2019

 

16 mei - Opening tentoonstelling Hooglandse Kerkgracht,

Hooglandse Kerk

 

11 januari - Bijeenkomst alle kunstenaars

februari - Masterclass Joep van Lieshout

 

Jonge Beelden

Volg ons

en blijf op de hoogte

Welkom! Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website maakt gebruik van cookies om uw ervaring op onze website te verbeteren. We gebruiken deze cookies alleen voor het verzamelen van analytische gegevens. Deze gegevens zijn volledig anoniem en uw privacy wordt hierin niet aangetast.