Met zijn gesublimeerde ready mades viert Koos Buster de triviale dingen in het leven. Hij noemt dit zelf een zoektocht naar een ‘perfecte lulligheid’. Schetsen vormen de basis van zijn werk. De rommeligheid en onschuld kenmerkend voor een snelle schets, laat hij terugkeren in het eindproduct. In zijn werk vervaagt daardoor de grens tussen kunst en niet-kunst.
Hij koos voor keramiek omdat hij met dit materiaal zijn tekeningen driedimensionaal en tastbaar kon maken. Voor zijn eindexamen maakte hij onder meer honderden ingedeukte sigarettenpeuken van keramiek. Ze waren onderdeel van zijn Koos Buster Museum. Hij voerde ze op als relikwieën van de laatste generatie die waarschijnlijk nog rookt en presenteerde ze in de rokersruimte van zijn museum. Ook toonde hij een moderne versie van een schip uit de oude VOC-tijd, een schoonmaakkar van keramiek en in de hoeken van zijn museum installeerde hij een beveiligingscamera van keramiek die bezoekers nauwlettend in de gaten hield.
Koos Buster wil graag ‘spelen’ met iets dat hij eigenlijk niet leuk vindt. Zoals de omgevallen scooter die hij voor Beelden in Leiden maakt. Hij wil de scooter op zijn kant laten vallen, alsof hij net is omgewaaid of omgestoten. Het idee hiervoor ontstond toen hij op een winderige dag een reeks scooters omgewaaid zag liggen. Een mooi beeld vond hij dat. “De luxe lulligheid van een omgevallen scooter.”
Opleiding:
2018: Gerrit Rietveld Academie, Amsterdam. Afstudeerrichting: keramiek
16 mei 2024
16 uur opening She Said - Editie 2024 - Lutherse Kerk
21 juni 2024
Midzomernacht op Rhijnhof met muziek en nieuw werk te zien van Beelden in Leiden-kunstenaars Yair Callender en Rein Verhoef. Te zien t/m 22 september
Altijd te bezoeken op Rhijnhof is werk van Lisa Šebestíková en Lungiswa Gqunta.
4 augustus 2024
finissage BiL2024
She Said