Beeldhouwkunst is voor mij de drie-dimensionale verbeelding van het leven

Lillian Vlaun werd op de Rietveldacademie  opgeleid te denken in concepten, maar beeldhouwkunst is voor haar meer dan een stoel als kunstwerk benoemen. Beeldhouwen is voor haar het maken van de stoel zelf. “Beeldhouwkunst is voor mij de drie-dimensionale verbeelding van het leven. In een goed beeldhouwwerk zijn de emoties en beslissingen van de kunstenaar te zien. Het werk moet fysiek een emotie tot leven brengen.”
Lillian Vlaun houdt van het ambachtelijk produceren van een beeld. Ze vindt het belangrijk zich tot het materiaal te kunnen verhouden. Ze zou in deze tijd even goed een beeldhouwwerk achter de computer kunnen maken. Door één druk op de knop een beeld 3-D printen. Maar ze vindt het contact met het materiaal belangrijk. Ze waardeert  de tijdloosheid van traditionele materialen zoals brons, marmer en steen, maar ook van klei waarmee ze sinds kort experimenteert. Sinds haar afstuderen aan de Rietveld Akademie in 2016, maakt ze kleurrijke sculpturen en kiest ze materiaal waarmee ze commentaar geeft op de tijd waarin we leven. Ze gebruikt bouwmaterialen zoals plastic en schuim en bewerkt de huid met digitale print. Recent ontwierp ze levensgrote brokken steen van verschillende marmersoorten die ze in metalen frames  plaatste. De marmerplaten suggereren ‘echt’ te zijn, maar de huid is misleidend. Wat je ziet is niet wat het is. Dit aspect van niet precies weten waar je naar kijkt, geeft betekenis aan haar werk. Ze laat zien dat de buitenkant, dat wat je het eerste ziet, iets totaal tegenovergestelds kan inhouden.
Lillian Vlaun werkt het liefst op grote schaal zodat ze niet volledig de controle heeft op het eindresultaat. Ze brengt humor en speelsheid in haar werk. Iets uitproberen, fouten maken, dat alles is onderdeel van het werk.

Beelden In Leiden Concepts of Time 2018

Voor de opdracht van Beelden In Leiden bezocht Lillian Vlaun het Rijksmuseum van Oudheden. De collectie in het RMO overdonderde haar qua schoonheid en vakmanschap.
De collectie oude vazen, potten en gebruiksvoorwerpen uit de collectie van het RMO inspireerde haar het meest. “Deze eeuwenoude objecten houden de tijd vast, als een tijdcapsule.”
Het vakmanschap waarmee de Griekse en Egyptische objecten zijn gemaakt en de tijdloosheid ervan intrigeren Lillian Vlaun.  Deze objecten tonen haar het belang van vakmanschap en de hoogwaardige kwaliteit van klei waarmee (gebruiks) voorwerpen werden gemaakt.
“Ieder voorwerp of pot is met de hand gemaakt en achter ieder object schuilt het verhaal van de maker.” Voor de Grieken waren de potten gebruiksvoorwerpen en onderdeel van het dagelijks huishouden. Terwijl de Egyptenaren meer spirituele betekenis aan deze objecten toekenden. Het bezoek aan het RMO inspireerde haar om zelf met klei te experimenteren.
Voor Beelden In Leiden wil Lillian Vlaun zich verder verdiepen in de betekenis van de collectie vazen en potten van het RMO. Ze zou een levensgrote vaas willen creëren als ode aan het vakmanschap van de klassieke oudheid.

 

www.lillianvlaun.com

Agenda

16 mei 2024
opening Voor Ada - Editie 2024

21 juni 2024
Midzomernacht op Rhijnhof met muziek en kunst van BiL kunstenaars

4 augustus 2024
finissage BiL2024

 

She Said

Volg ons

en blijf op de hoogte