Met architectonische sculpturale installaties onderzoekt Margot Zweers de manier waarop wij ruimtes waarnemen. Ze wil de verhouding tonen tussen wat wij menen te zien, de objectieve waarneming en de leemte die daar tussenin bestaat. Vaak gebruikt ze meerdere sculpturen om een installatie te maken. Daarbij zoekt ze naar de juiste verhoudingen en afstanden tussen de werken binnen de ruimte waarin ze worden gepresenteerd. Vaak verbinden stalen frames, als subtiele tekeningen in de ruimte, de verschillende onderdelen van haar installaties. “Zulke kaders gebruik ik als fragiele afbakeningen; het zijn structuren die ruimte innemen, maar ook een nieuwe definiëren.”
Voor Beelden in Leiden heeft Margot Zweers een architectonische ingreep in de buitenruimte gemaakt: een halfronde muur die is opgebouwd uit zelf gegoten tegels acrylhars waarin een herhalende negatieve vorm van een steen zit. De holle vorm van de steen is de voorkant van de muur en omhult als het ware de toeschouwer. De achterkant, de bolle vorm, is constructief om zo het idee van een losstaande muur te benadrukken. “Ik wil met het werk een onderbreking van de buitenruimte maken, iets waar je je als bezoeker fysiek toe moet verhouden.” De herhaling en het ritme van de witte steenafdrukken heeft iets rustgevends. Het is een intieme en, door de witte tegels, bijna sacrale ruimte geworden die uitnodigt om binnen te treden.
Opleiding
2008-2012: St Joost Academie, Breda
2014: Master Sculptuur aan de HFBK, Hamburg (Duitsland)
16 mei 2024
16 uur opening She Said - Editie 2024 - Lutherse Kerk
21 juni 2024
Midzomernacht op Rhijnhof met muziek en nieuw werk te zien van Beelden in Leiden-kunstenaars Yair Callender en Rein Verhoef. Te zien t/m 22 september
Altijd te bezoeken op Rhijnhof is werk van Lisa Šebestíková en Lungiswa Gqunta.
4 augustus 2024
finissage BiL2024
She Said