Met haar beelden van purschuim, gips of bijenwas zoekt Matea Bakula naar de uiterste technische grenzen van de behandeling van het materiaal. Ze transformeert en reïncarneert uiteenlopende materialen waarbij ze de mal, doorgaans een geometrische vorm, zelf bepaalt. Daarbinnen laat ze het materiaal de vrije loop, zoals een pilaar van bijenwas die ze maakte.
Zij giet de was in een vorm, maar eenmaal uitgegoten heeft ze geen controle over het eindresultaat. Dwars tegen de regels van het gebruik van materiaal in, toont ze de verschillende verschijningsvormen en schoonheid van alledaagse materialen.
Voor Beelden in Leiden ontwierp Matea Bakula een sculptuur: een vier meter holle buis van gegoten purschuim die ze in een boom drapeerde als een leeggelopen ballon. “Ik haal de zwaartekracht weg door het luchtig in de boom te hangen.” De holle buis is ingezakt alsof het een omhulsel is, een huid waar iets uit is gekropen. Door de toevoeging van pigmenten lijkt het beeld van cement gemaakt. Het beeld roept daarmee vragen op over de materialiteit van het beeld want hoe kan een betonnen buis zich zo soepel plooien. Ze laat de buis aan een kant open omdat ze het belangrijk vindt dat het oorspronkelijke materiaal zichtbaar is.
Opleiding
2009 – 2013: Bachelor Fine Arts, Hogeschool voor de Kunsten, Utrecht
16 mei 2024
16 uur opening She Said - Editie 2024 - Lutherse Kerk
21 juni 2024
Midzomernacht op Rhijnhof met muziek en nieuw werk te zien van Beelden in Leiden-kunstenaars Yair Callender en Rein Verhoef. Te zien t/m 22 september
Altijd te bezoeken op Rhijnhof is werk van Lisa Šebestíková en Lungiswa Gqunta.
4 augustus 2024
finissage BiL2024
She Said