Milena Naef groeide op in een familie van steenhouwers. Al drie generaties lang maken haar voorouders beelden in steen. Gaandeweg haar opleiding aan de Rietveld Academie drong zich de vraag op welke positie zij wilde innemen in de lange beeldhouwtraditie van haar familie. Ze wilde een eigen weg gaan, iets nieuws ontdekken en koos voor marmer, een harde steensoort.

Door marmer, van oudsher geassocieerd met klassieke beelden, op een hedendaagse, conceptuele manier in te zetten, creëerde Milena Naef een eigen nieuwe beeldtaal. “Marmer verdraagt bovendien geen fouten. Je moet van tevoren precies weten hoe je het beeld wilt uitvoeren en hoe je het materiaal wilt behandelen”, licht ze toe.
Milena Naef verenigt in één beeld vaak contrasterende materialen. Daarbij zoekt ze de uiterste grenzen op van wat het materiaal technisch toelaat. In het uiteindelijke beeld is het materiaal vaak niet meer als dusdanig te herkennen. Meestal werkt ze projectmatig aan een onderwerp en met één materiaal tegelijk. Dat kan marmer zijn, maar ook glas. Of chocola, waarmee ze een reuze paashaas ontwierp.

Voor Beelden in Leiden laat Milena Naef zich vanwege het Rembrandtjaar inspireren door de zeventiende-eeuwse barok. Ze wil structuren uit de barok, zoals de strakke ‘garden planning’ integreren in een nieuw beeld van marmer. Uit het marmer sneed ze geometrische vormen die ze als een bouwpakket in elkaar zette. Smalle openingen in het marmer bieden ruimte voor licht en schaduw. Het geeft het massieve beeld de suggestie lichter te zijn dan het is.

Opleiding

2011-2016 Bachelor beeldende kunst, grafisch ontwerp en glas, Gerrit Rietveld Academie, Amsterdam


Agenda

16 mei 2024
opening Voor Ada - Editie 2024

21 juni 2024
Midzomernacht op Rhijnhof met muziek en kunst van BiL kunstenaars

4 augustus 2024
finissage BiL2024

 

Voor Ada

Volg ons

en blijf op de hoogte