#

Nazif Lopulissa

foto's Tom Brown

www.naziflopulissa.com

Het werk van Nazif Lopulissa (1991) voert terug naar de zorgeloosheid van jong zijn. Naar een tijd waarin het speelveld nog leeg is en alle mogelijkheden open. Dit geldt zowel voor het werk zelf als de manier waarop dit tot stand komt. Spelenderwijs probeert hij zijn praktijk steeds opnieuw te definiëren in vorm en materialiteit.

See below for English

Lopulissa onderzoekt verbanden tussen vorm, ontwerp, toepassing en intentie, en hoe deze leiden tot betekenis. Naast gelaagdheid en textuur zijn contrasten hierbij van essentieel belang: restricties bepalen de betekenis van vrijheid, net als de zorgeloosheid van de jeugd alleen voelbaar is wanneer je ouder wordt.

Voor Playground. Beelden in Leiden 2023 maakt Lopulissa het werk Meeting you for the first time. Hij wint hiermee de Frans de Witprijs 2023. 

Nazif Lopulissa woont en werk in Rotterdam. Lopulissa heeft gepresenteerd in onder andere de Kunsthal, het Moluks Historisch Museum, de Westergasfabriek en tijdens Art Rotterdam. In 2022 won Nazif Lopulissa de Wolvecampprijs 2022. In het jury rapport ging de jury in op het hoe en waarom van de keuze voor de jonge winnaar. „Vrolijk, kleurrijk, speels, als een magneet trekt het werk van Nazif Lopulissa je oog. Een echte schilder denk je, die zich verwondert over vorm en licht en hoe dat te vangen op doek. Maar er is meer: al zijn werk straalt datzelfde vrolijke, speelse karakter uit. Geraffineerd eenvoudige, herkenbare vormen uit zijn jeugd worden met veel fantasie op allerlei manieren uitgewerkt.”

___________________________

Lopulissa examines his own childhood in his new work Meeting you for the first time. Our world is made of objects, shapes and spaces, each operating within its own realm of meaning and becoming meaningful in the presence of the others. If you are forced to leave at some point, what can't really be left behind? Delving deep into the memories of his childhood, artistic practice and the history of his ancestors, Lopulissa presents an installation with objects that have special meaning for him.

Like the suitcase that was always packed at his Moluccan grandparents' house in case they were deported, the installation contains many objects that contain both tangible and intangible necessities for the artist, ready to be transported and used at any time. be rearranged. The work can be read as a wunderkammer, a reflection on the practice of the maker by applying new rules.

A fusion of cultural heritage, diverse personal perspectives and worldviews. The installation raises the question: what is really important?

Agenda

16 mei 2024
opening Voor Ada - Editie 2024

21 juni 2024
Midzomernacht op Rhijnhof met muziek en kunst van BiL kunstenaars

4 augustus 2024
finissage BiL2024

 

She Said

Volg ons

en blijf op de hoogte