Bas Oussoren

Bas Oussoren

foto's Tom Brown

The Spectacle van Bas Oussoren

The Spectacle

Voor The spectacle heeft Oussoren zich laten inspireren door de architectuur en oudheid die Leiden heeft te bieden. Tijdens zijn onderzoek herkende hij in de stad veel stijlelementen waaraan een bepaalde ondefinieerbare nostalgie is verbonden. De stad staat vol met gebouwen met historische betekenis, maar deze geschiedenis treedt in het voorbijgaan lang niet altijd even sterk naar de voorgrond. De vertrouwdheid die de stad uitstraalt is in die zin vaak een vorm van algemene herkenbaarheid, een aangenaam decor voor gelaagde onderliggende verhalen.

De titel van het werk is een verwijzing naar wat Guy Debord, een Franse filosoof en filmmaker, beschouwt als ‘the society of the spectacle’. Hierin beschrijf hij onder andere over hoe we als mens steeds verder van de ‘ware’ maatschappij komen te staan. Die ‘ware’ maatschappij was voor Oussoren het aanknopingspunt voor het werk op Beelden in Leiden. Hij ziet zijn werk als een soort hedendaagse geschiedschrijving. “The Spectacle” is een poort, een overblijfsel dat bijna overal vandaan kan komen. Het werk is een complexe trompe l'oeil. Een kolos van geïmiteerd steen, dat op eerste gezicht past in de architectuur van de stad, maar bij benadering uit de toon valt. Nog net voorzien van kleur, verschoten pastellen, vormt het werk een speels decor voor een speculatieve geschiedenis. Het werk betrekt de omgeving van Leiden bij de tentoonstelling en speelt met de principes van omkering; is de poort een on-echte toevoeging aan het historisch decor van Leiden, of is het gewoon de meest recente toevoeging aan diens monumentale werkingsgeschiedenis?

Winnaar BPS prijs 2023

Materiaal

Piepschuim, Acrylic One, pigment

Afmeting
Jaartal

2023

Extra informatie

c Tom Brown

Volg ons

en blijf op de hoogte