Sculpturen van Tom Claassen bevinden zich overal in Nederland in de publieke ruimte. Hun steevast grote formaten zorgen ervoor dat je als kijker letterlijk en figuurlijk niet om ze heen kunt. Die nadrukkelijke aanwezigheid, die gemakkelijk als megalomaan zou kunnen worden ervaren, heeft een relativerende tegenpool in de humoristische wijze waarop Claassen zijn onderwerpen vormgeeft. Het gaat hoofdzakelijk om mens- en dierfiguren, sterk vereenvoudigd of zelfs cartoonesk, uitgevoerd in uiteenlopende materialen als brons, hout, rubber, jute, aluminium, kunststof en beton. Behalve iets grappigs hebben veel beelden ook iets onbeholpens en tragisch. Met hun doorgaans slappe lappenpopachtige voorkomen is het haast alsof ze onder hun eigen gewicht bezwijken.
Tom Claassen (1964) studeerde in 1989 af aan de Academie St. Joost in Breda. In 1992 ontving hij de aanmoedigingspijs van het Amsterdams Fonds voor de Kunsten en in 1994 de Charlotte Köhler Prijs. Hij nam deel aan tientallen exposities in gerenommeerde musea in binnen- en buitenland. Zijn werk bevindt zich in onder meer het Stedelijk Museum in Amsterdam, Kröller-Müller Museum in Otterlo en Beelden aan Zee in Scheveningen. Claassen maakte meer dan dertig sculpturen voor de openbare ruimte, waaronder Zonder titel (Paard) in Utrecht (1996), Olifanten langs de A27/A6 bij Almere (1999-2000) en Twee ezels in Apeldoorn (2011).
Tom Claassen woont en werkt afwisselend in Breda en Dannemare in Denemarken.
16 mei 2024
16 uur opening She Said - Editie 2024 - Lutherse Kerk
21 juni 2024
Midzomernacht op Rhijnhof met muziek en nieuw werk te zien van Beelden in Leiden-kunstenaars Yair Callender en Rein Verhoef. Te zien t/m 22 september
Altijd te bezoeken op Rhijnhof is werk van Lisa Šebestíková en Lungiswa Gqunta.
4 augustus 2024
finissage BiL2024
She Said