Tom Putman bestudeert, ontleedt en hervormt objecten uit dagelijkse omgevingen, waarbij hij massaproductie en ambacht samen laat komen in sculpturale werken. In dit proces staan materiaal en techniek centraal. Door het combineren van contrasten probeert Putman de kijker te activeren om hun alledaagse associaties te bevragen. Zijn doel is om bewustwording te creëren en een dialoog op gang te brengen over actuele maatschappelijke problemen. 

Bij het maken van zijn objecten, ontleedt Putman een object volledig tot de (voor hem) kenmerkende onderdelen. Vervolgens vat hij deze kenmerken in een sculpturaal werk door gebruik te maken van verschillende materialen en technieken, waarin hij technische innovatie en handwerk combineert. Aan de hand van deze tekeningen maakt hij een vertaling naar technieken als computergestuurd laseren, CNC frezen, maar ook plotten en borduren. 

Het samenstellen van de onderdelen van een sculptuur is echter handwerk - zo wil hij een object op een ambachtelijke manier na maken, soms in combinatie met een middeleeuwse vormgeving. De machinale kwaliteit is essentieel binnen zijn werk, waarin Putman zich niet vastlegt op een bepaalde techniek of materiaal. Hij is juist op zoek naar nieuwe materialen en technieken met een machinale eigenschap om op een ambachtelijke manier in elkaar te zetten. 

Hoewel het maken, in de vorm van aanpassen en soms vervormen van objecten, een grote rol speelt binnen zijn praktijk, kiest Putman er ook voor om ‘readymades’ te gebruiken, denk aan kunstbloemen. Deze objecten met een kunstmatige en neppe uitstraling gebruikt hij om het beeld te versterken. 

 

Tom Putman studies, dissects, and reshapes objects from everyday environments, merging mass production with craftsmanship in sculptural works. In this process, material and technique take center stage. By combining contrasts, Putman aims to activate viewers, prompting them to question their everyday associations. His goal is to raise awareness and spark dialogue about contemporary societal issues.

When creating his objects, Putman completely dissects an item, reducing it to its (for him) defining components. He then translates these characteristics into a sculptural work using various materials and techniques, combining technical innovation with craftsmanship. Based on his drawings, he applies techniques such as computer-controlled laser cutting, CNC milling, as well as plotting and embroidery.

However, assembling the components of a sculpture is done by hand—he aims to recreate an object in an artisanal manner, sometimes incorporating medieval design elements. The mechanical quality is essential in his work, yet Putman does not commit to a single technique or material. Instead, he actively seeks out new materials and techniques with a mechanical nature to assemble them in a handcrafted way.

While making—through adapting and sometimes transforming objects—plays a major role in his practice, Putman also chooses to use readymades, such as artificial flowers. These objects, with their artificial and almost fake appearance, serve to enhance the overall image.

 

Poëtische reflectie 
De kleur van hoop is dennengroen

Ik ga op reis naar vroeger: de warmte van een kamer met 
herfstregen tegen de ramen, de geur van een vochtig bos.

Ik ga op reis en neem mee: een meanderende levensweg 
aan vertellingen. Een verhaal is ook maar een voorwerp,

neem bijvoorbeeld een hoed, een pijl of een vossenstaart. 
Ik ga op reis en verdwaal in het onderscheid tussen goed

en kwaad: de mens soms een sluwe vos, soms een lieve 
schurk. Ik ga op reis totdat ik heimwee krijg: het gevoel

van verplaatsen is een strak gespannen boog, het verzet 
tegen de tijd een scherpe pijl. Ik blijf thuis, ik ga op reis,

ik kom weer thuis. Mijn gedachten zijn mijn koninkrijk. 
Ik hoef slechts een hoed op te zetten en mijn ogen dicht

te doen. Ik bedenk ons een bos met bomen en vrienden, 
er zijn zachte vossen, het ruikt naar een verse regenbui

die vanzelf weer overtrekt en we hebben hoop: de kleur 
van hoop is dennengroen, de vorm van hoop is vogelvrij.

Charlotte de Beus

Agenda

14 mei 2025

17 uur preview, uitsluitend voor bewoners van de Hooglandse Kerkgracht

15 mei 2025

16 uur opening Kennis van het Hart - Editie 2025 - Lutherse Kerk, Hooglandse Kerkgracht 26, Leiden

3 augustus 2025

finissage 2025

Altijd te bezoeken op Rhijnhof is werk van Lisa Šebestíková en Lungiswa Gqunta.

Kennis van het hart

Volg ons

en blijf op de hoogte