Het stiften van de lippen, het lakken van de nagels, het dweilen van de vloer, het lappen van de ramen, bloemschikken, het combineren van kleren, het decoreren van het huis: Van jongs af aan kregen Vera Gulikers (1991) en vele andere meisjes schilderkunstige tradities en gewoontes ongevraagd aangeleerd van reclame of ouder. Daar waar de man wellicht meer vrijheid werd gegund, wordt de vrouw stiekem opgeleid.
See below for English
In haar werk onderzoekt Gulikers de verhoudingen tussen feministisch gedachtengoed en mannelijke tradities binnen de schilderkunst. Het grotendeels ontbrekende vrouwelijk perspectief laat zij op ironische wijze tegen het mannelijk perspectief aan schuren, om zo nieuwe verhoudingen teweeg te brengen. Haar bij vlagen ironische interesse in doodling, kleurrijke composities en werken waarin bijvoorbeeld door afwijkende verhoudingen speelse ruimtelijk installaties ontstaan zijn gebaseerd op kritische uitgangspunten en een consequent doorlopend onderzoek naar schoonheidsidealen, feministisch gedachtegoed of onderbelichte vrouwelijke kunstenaars in de kunstgeschiedenis. Haar werken zijn uitgesproken kleurrijk en levendig. Stereotyperingen versmelten met elkaar, ze nemen elkaar op de hak en doen een poging elkaar op schertse wijze te doorbreken.
Vera Gulikers maakt voor Playground. Beelden in Leiden 2023 het werk The Guards.
Vera Gulikers heeft gestudeerd aan Maastricht Institute of Arts en Sint Lucas University College of Fine Arts and Design in Antwerpen en studeerde in 2018 af aan de Van Eyck Academie in Maastricht. Verschillende beurzen, nominaties en prijzen ontving Gulikers, zoals in 2022 Parkstad Limburg Prijs (nominatie), 2020 Buning Brongers Prijs, Best Verzorgde Boeken 2019 en in 2019 Koninklijke Prijs voor de Vrije Schilderkunst (nominatie). Werk is opgenomen in de ING Collectie, Zuyderland Collectie, Erasmus MC Collectie en in de collecties van onder andere Akzo Nobel Art Foundation, Bonnefantenmuseum, Provincie Limburg (2020) en in diverse privécollecties.
- Mister Motley ging op atelierbezoek bij Vera. Lees hier het interview -
___________________________
The Guards (Making is Breaking) by Vera Gulikers are two dog figures with a self-portrait of the artist as their head. A life-sized poodle and an enlarged greyhound are on the lookout.
The image is based on the insulting remark often used in English calling a girl or woman a dog. It means not only to consider them an animal, but also ugly, ordinary and uninteresting. In this image, Gulikers ironically mocks this insulting remark. Dogs literally get a woman's head; in this case the head of the artist. They become new beings, proudly and lovingly claiming their own values and place, perhaps starting a new group or movement. The dogs watch over ideas such as their own values on the Hooglandse Gracht, what it is like to guard your own work as an artist, but also about the other works that are exhibited at the same time and are often subject to vandalism in public space.
16 mei 2024
16 uur opening She Said - Editie 2024 - Lutherse Kerk
21 juni 2024
Midzomernacht op Rhijnhof met muziek en nieuw werk te zien van Beelden in Leiden-kunstenaars Yair Callender en Rein Verhoef. Te zien t/m 22 september
Altijd te bezoeken op Rhijnhof is werk van Lisa Šebestíková en Lungiswa Gqunta.
4 augustus 2024
finissage BiL2024
She Said