Het stiften van de lippen, het lakken van de nagels, het dweilen van de vloer, het lappen van de ramen, bloemschikken; van jongs af aan kreeg Vera Gulikers (en vele andere meisjes) schilderkunstige tradities en gewoontes ongevraagd aangeleerd. In haar werk onderzoekt Gulikers (1991, Nederland) de verhoudingen tussen feministisch gedachtegoed en mannelijke tradities binnen de schilderkunst.
Het grotendeels ontbrekende vrouwelijk perspectief speelt ze op ironische wijze uit tegen het mannelijk perspectief, o.a. in haar series waar zij werken van ondergewaardeerde vrouwelijke kunstenaars als uitgangspunt neemt. Haar bij vlagen ironische interesse in doodling, kleurrijke composities en werken waarin bijvoorbeeld door afwijkende verhoudingen speelse ruimtelijk installaties ontstaan zijn gebaseerd op kritische uitgangspunten en een consequent doorlopende onderzoek naar schoonheidsidealen, feministisch gedachtegoed of onderbelichte vrouwelijke kunstenaars in de kunstgeschiedenis. Haar werken zijn uitgesproken kleurrijk en levendig en doen een speelse poging stereotyperingen op schertse wijze te doorbreken.
Vera Gulikers heeft gestudeerd aan Maastricht Institute of Arts en Sint Lucas University College of Fine Arts and Design in Antwerpen en studeerde in 2018 studeerde af aan de Van Eyck Academie in Maastricht. Verschillende beurzen, nominaties en prijzen ontving Gulikers, zoals in 2022 Parkstad Limburg Prijs (nominatie), 2020 Buning Brongers Prijs, Best Verzorgde Boeken 2019 en in 2019 Koninklijke Prijs voor de Vrije Schilderkunst (nominatie). Werk is opgenomen in de ING Collectie, Zuyderland Collectie, Erasmus MC Collectie en in de collecties van onder andere Akzo Nobel Art Foundation, Bonnefantenmuseum, Provincie Limburg (2020) en in diverse privécollecties.
- Mister Motley ging op atelierbezoek bij Vera. Lees hier het interview -