Voor Beelden in Leiden liet Damian Kapojos zich inspireren door de vorm en symboliek van gotische kathedralen en de vele daarin verwerkte kleine stenen beeldhouwwerken. De zware, massieve en constructieve materialen die toch elegant, grillig, abstract en verhalend worden, verlenen aan Kapojos nieuwe sculpturale inzichten.

In zijn beeld zien we twee in elkaar verstrengelde figuren zonder hoofd, waarbij de stalen pinnen waarop ze steunen, als constructieve en beeldende elementen, bewust zichtbaar blijven. Zij verwijzen ook naar de zichtbare constructie van middeleeuwse gebouwen, het traditionele maakproces van de beeldhouwkunst en de luchtige speelsheid van een tekening. Het blijft ongewis of de figuren zijn verwikkeld in een seksuele handeling, liefkozing, dans of gevecht. Een symbool voor de vele menselijke dilemma's en verlangens?

Damian Kapojos presenteert het beeld als een hedendaags relikwie. Met het kruis vermomd als zwaard wordt het kwaad te lijf gegaan. ‘‘En de kleur paars staat voor spiritualiteit, passie, vrouwelijkheid, de katholieke verwijzing naar boetedoening, de lievelingskleur van de kunstenaar als kind, zijn herinneringen aan het album Purple Rain van Prince en als complementaire kleur tegenover de gele vlammen tijdens de recente brand in Notre Dame. Het handvat en de staart die uitmondt in een roos, moeten de materiele en inhoudelijke zwaarheid van het beeld verlichten. 

Programma 2019

4 augustus - Afsluiting tentoonstelling 2019

 

16 mei - Opening tentoonstelling Hooglandse Kerkgracht,

Hooglandse Kerk

 

11 januari - Bijeenkomst alle kunstenaars

februari - Masterclass Joep van Lieshout

 

Jonge Beelden

Volg ons

en blijf op de hoogte

Welkom! Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website maakt gebruik van cookies om uw ervaring op onze website te verbeteren. We gebruiken deze cookies alleen voor het verzamelen van analytische gegevens. Deze gegevens zijn volledig anoniem en uw privacy wordt hierin niet aangetast.