Voor Beelden in Leiden liet Damian Kapojos zich inspireren door de vorm en symboliek van gotische kathedralen en de vele daarin verwerkte kleine stenen beeldhouwwerken. De zware, massieve en constructieve materialen die toch elegant, grillig, abstract en verhalend worden, verlenen aan Kapojos nieuwe sculpturale inzichten.

In zijn beeld zien we twee in elkaar verstrengelde figuren zonder hoofd, waarbij de stalen pinnen waarop ze steunen, als constructieve en beeldende elementen, bewust zichtbaar blijven. Zij verwijzen ook naar de zichtbare constructie van middeleeuwse gebouwen, het traditionele maakproces van de beeldhouwkunst en de luchtige speelsheid van een tekening. Het blijft ongewis of de figuren zijn verwikkeld in een seksuele handeling, liefkozing, dans of gevecht. Een symbool voor de vele menselijke dilemma's en verlangens?

Damian Kapojos presenteert het beeld als een hedendaags relikwie. Met het kruis vermomd als zwaard wordt het kwaad te lijf gegaan. ‘‘En de kleur paars staat voor spiritualiteit, passie, vrouwelijkheid, de katholieke verwijzing naar boetedoening, de lievelingskleur van de kunstenaar als kind, zijn herinneringen aan het album Purple Rain van Prince en als complementaire kleur tegenover de gele vlammen tijdens de recente brand in Notre Dame. Het handvat en de staart die uitmondt in een roos, moeten de materiele en inhoudelijke zwaarheid van het beeld verlichten. 

Agenda

16 mei 2024
opening Voor Ada - Editie 2024

21 juni 2024
Midzomernacht op Rhijnhof met muziek en kunst van BiL kunstenaars

4 augustus 2024
finissage BiL2024

 

She Said

Volg ons

en blijf op de hoogte