#

Lisa Šebestíková

www.lisasebestikova.com

   

In 2021 bestaat Beelden in Leiden 2021 tien jaar en om dit te markeren is aan Lisa Šebestíková (1988), oud BiLkunstenares van 2016, opdracht verleend nieuw werk te maken. Dit werk wordt getoond op Begraafplaats Rhijnhof in Leiden gelijktijdig met de groepsexpositie Sferen op de Hooglandse Kerkgracht. Beelden in Leiden koppelt Šebestíková aan Rhijnhof omdat Rhijnhof als locatie een natuurlijke en veilige ruimte biedt aan ontmoeting tussen mensen met hun gevoelens en ervaringen en kunst én omdat Lisa in haar werk steeds op verrassende wijze de ruimte weet op te eisen. Object en ruimte gaan bij haar steevast op spannende wijze met elkaar in gesprek. Šebestíková voorziet “met dit nieuwe werk een speelse, experimentele en locatie gerichte werkwijze.”  

Lisa Šebestíková (1988) is een van de kunstenaars van de 2016 editie van Beelden in Leiden. Ze was toen vier jaar geleden afgestudeerd aan de AKI, (ArtEZ) Academy for Art and Design, in Enschede. In 2013 had zij reeds de kunstprijs AanZet! voor startende kunstenaars uit Overijssel en Gelderland gewonnen en had ze de solotentoonstelling ‘Undefined Territory’ in Cultuurcentrum De Vrijhof in Enschede. Daarnaast nam zij deel aan verschillende groepstentoonstellingen.

Sinds 2016 heeft Šebestíková zich doorontwikkeld, nieuw werk gemaakt en tentoongesteld. In 2019 won ze de Charlotte van Pallandt Prijs en het Stokroos Sculptuur Stipendium voor jonge kunstenaars. Sebestikova ziet zichzelf niet zo zeer als beeldhouwer. “Ik maak ruimtelijk werk,” zegt ze. “Dat is iets anders dan op zichzelf staande beelden die geïsoleerd in de ruimte staan.”

Šebestíková weet op geheel verrassende wijze de ruimte op te eisen, beeld en ruimte zijn geheel verweven. Ze maakt site specific werk en gebruikt haar materialen op een mooie en kundige manier. Ze werkt op een professionele wijze aan haar carrière, presenteert zich goed, was te zien in Beelden aan Zee en wordt intussen ook gezien in het buitenland. Voor Beelden in Leiden maakte Sebestikova indertijd een ruim 2,5 meter hoog werk The Blind Volume, een enigszins doorzichtige, onregelmatige torenconstructie, waarin ze speelde met strakke lijnen die tegenwicht krijgen van organische rondingen en grote volumes die luchtiger worden doordat ze half-transparant zijn en iets van een binnenruimte onthullen. 

Agenda

16 mei 2024
opening Voor Ada - Editie 2024

21 juni 2024
Midzomernacht op Rhijnhof met muziek en kunst van BiL kunstenaars

4 augustus 2024
finissage BiL2024

 

She Said

Volg ons

en blijf op de hoogte