Romy Yedidia gebruikt haar lichaam als essentieel medium en snijdt hiermee een discussie rondom ‘gender politics’ aan. Als afstudeerwerk (Gerrit Rietveld Academie, 2017) maakte ze een architectonisch zelfportret: een pilaar opgebouwd uit veertig betonnen afgietsels van haar lichaam. Voor de creatie moest Romy Yedidia een langdurig en pijnlijk proces doorstaan, maar juist deze methodiek is kenmerkend voor haar werk.

Door haar fysieke pijn tentoon te stellen, worden de dagelijkse lasten van vrouwen voelbaar. “Van vrouwen wordt verwacht dat ze sterk zijn, maar ook vriendelijk en zachtaardig. Dun, maar vrouwelijk. Succesvol, maar zorgzaam. Om te behagen moeten ze tegenstrijdige eisen beantwoorden.” Voor de performance ‘Belly Love’ droeg ze een betonnen korset van 48 kilo rond haar middel. Hoe zwaarder het korset van Romy Yedidia gedurende de performance lijkt te worden, hoe meer de vraag rijst: wanneer breken vrouwen uit de mal die hen wordt opgelegd?

Fighting the Pedestal is Romy Yedidia’s eerste werk in de openlucht. Ze heeft een replica van haar eigen lichaam vastgebonden aan een sokkel. Dit voetstuk – een plek van bewondering en verheffing – brengt ook sociale druk met zich mee. Is het vrouwelijk lichaam onder dwang vastgebonden of is het haar eigen keuze?

  

 Opleiding

2014 – 2017: BA Arts and Design, Architectural Design, Gerrit Rietveld Academie, Amsterdam
2012 – 2014: Interior Architecture, Holon Institute of Technology, Holon (Israël)

Agenda

16 mei 2024
opening Voor Ada - Editie 2024

21 juni 2024
Midzomernacht op Rhijnhof met muziek en kunst van BiL kunstenaars

4 augustus 2024
finissage BiL2024

 

She Said

Volg ons

en blijf op de hoogte