Romy Yedidia gebruikt haar lichaam als essentieel medium en snijdt hiermee een discussie rondom ‘gender politics’ aan. Als afstudeerwerk (Gerrit Rietveld Academie, 2017) maakte ze een architectonisch zelfportret: een pilaar opgebouwd uit veertig betonnen afgietsels van haar lichaam. Voor de creatie moest Romy Yedidia een langdurig en pijnlijk proces doorstaan, maar juist deze methodiek is kenmerkend voor haar werk.

Door haar fysieke pijn tentoon te stellen, worden de dagelijkse lasten van vrouwen voelbaar. “Van vrouwen wordt verwacht dat ze sterk zijn, maar ook vriendelijk en zachtaardig. Dun, maar vrouwelijk. Succesvol, maar zorgzaam. Om te behagen moeten ze tegenstrijdige eisen beantwoorden.” Voor de performance ‘Belly Love’ droeg ze een betonnen korset van 48 kilo rond haar middel. Hoe zwaarder het korset van Romy Yedidia gedurende de performance lijkt te worden, hoe meer de vraag rijst: wanneer breken vrouwen uit de mal die hen wordt opgelegd?

Fighting the Pedestal is Romy Yedidia’s eerste werk in de openlucht. Ze heeft een replica van haar eigen lichaam vastgebonden aan een sokkel. Dit voetstuk – een plek van bewondering en verheffing – brengt ook sociale druk met zich mee. Is het vrouwelijk lichaam onder dwang vastgebonden of is het haar eigen keuze?

  

 Opleiding

2014 – 2017: BA Arts and Design, Architectural Design, Gerrit Rietveld Academie, Amsterdam
2012 – 2014: Interior Architecture, Holon Institute of Technology, Holon (Israël)

Programma 2019

4 augustus - Afsluiting tentoonstelling 2019

 

16 mei - Opening tentoonstelling Hooglandse Kerkgracht,

Hooglandse Kerk

 

11 januari - Bijeenkomst alle kunstenaars

februari - Masterclass Joep van Lieshout

 

Jonge Beelden

Volg ons

en blijf op de hoogte

Welkom! Deze website maakt gebruik van cookies

Deze website maakt gebruik van cookies om uw ervaring op onze website te verbeteren. We gebruiken deze cookies alleen voor het verzamelen van analytische gegevens. Deze gegevens zijn volledig anoniem en uw privacy wordt hierin niet aangetast.