Met zijn sculpturale installaties onderzoekt Tim Mathijsen de authenticiteit van historische beelden uit de openbare ruimte. Vaak zijn zelfgemaakte metalen frames onderdeel van zijn werk. Ze dienen als kader waarop de beelden staan.
Hij selecteert ornamenten, portretten die een iconische kwaliteit bezitten, zoals bijvoorbeeld de leeuwen langs het Amsterdams Rijnkanaal. Ze stralen gezag en autoriteit uit: “Ze zijn zogenaamd onze nationale trots.” Van de leeuwenkoppen maakte hij mallen in klei en later in gips.
Door ze te reproduceren, wil hij ze uit hun iconische context halen en ze laten voortleven in een nieuwe tijd en context. “Veel van die beelden tonen ons ook iets over onze moraal. Ze zijn een spiegel voor een wereld. Door ze mee naar huis te nemen, gebeurt er iets mee. Maar ook een handdoek of washand bezit een iconische kwaliteit die ik, door ze af te gieten, bevraag.”
Voor Beelden in Leiden maakt Tim Mathijsen een hedendaagse chaise longuerustend op een afgietsel van een kop gemaakt door de beeldhouwer Hildo Krop (1884-1970) die in opdracht van de architect Piet Kramer (1881-1961) talloze beelden voor bruggen ontwierp. “Deze omgeving is honderd jaar geleden geconstrueerd en bepaalt onze culturele context en zienswijze. Ik wil die constructies bevragen. Wat blijft er van deze beelden over als ik ze ontdoe van hun status? Ik maak het vervolgens weer publiek. Je kunt er nu op zitten, leunen en dan wordt het weer intiem.”
Opleidingen
2014-2016, De Ateliers, Amsterdam
2010: Pratt Institute, Brooklyn, New York (VS)
2008-2012: Gerrit Rietveld Academie, Amsterdam
16 mei 2024
16 uur opening She Said - Editie 2024 - Lutherse Kerk
21 juni 2024
Midzomernacht op Rhijnhof met muziek en nieuw werk te zien van Beelden in Leiden-kunstenaars Yair Callender en Rein Verhoef. Te zien t/m 22 september
Altijd te bezoeken op Rhijnhof is werk van Lisa Šebestíková en Lungiswa Gqunta.
4 augustus 2024
finissage BiL2024
She Said